Wyjazd do Holandii na obchody 71 Rocznicy Bitwy pod Arnhem

wpis w: Wszystko | 0

W dniach 16-21.09.2015 odbył się wyjazd 7 Harcerskiej Drużyny Czerwonych Beretów im. Gen. Stanisława Sosabowskiego do Holandii na obchody 71 rocznicy bitwy pod Arnhem.

W środę po południu obok dworca PKP w Lęborku odbył się uroczysty apel drużyny. Zaraz po nim wsiedliśmy do pociągu i udaliśmy się do Szczecina. Na miejscu dołączyliśmy do harcerzy z 64 Obronnej Drużyny Starszoharcerskiej „Cień” ze Szczecina i razem autokarem ruszyliśmy do Holandii.

Następnego dnia, po dotarciu do miejscowości Driel, przyszła pora na zapoznanie się z miejscem oraz rozstawienie namiotów. W południe udaliśmy się do Airborne Museum w Oosterbeek. Mieliśmy okazję podziwiać różne wystawy oraz prezentacje dotyczące bitwy pod Arnhem. W piwnicy budynku umieszczono rekonstrukcje przedstawiające miasto z okresu bitwy. Następnie pojechaliśmy zwiedzić historyczny most w Arnhem. Po powrocie na miejsce czekał na nas gorący posiłek. Wieczorem wybraliśmy się na spacer po miejscowości Driel.

Z samego rana w piątek spotkaliśmy się z przewodnikiem, który przez ponad cztery godziny oprowadzał nas po najważniejszych miejscach związanych z operacją Market Garden. Poznaliśmy wiele ciekawostek dotyczących przebiegu całej bitwy.  W południe wybraliśmy się do Arnhem, gdzie mieliśmy czas wolny na zakup pamiątek. Po południu udaliśmy się na obchody bitwy do Arnhem, a po nich pojechaliśmy prosto do Driel.

W sobotę udaliśmy się na uroczystości do miejscowości Ed. Znajdowały się tam różne stanowiska z pamiątkami, bronią oraz gorącymi napojami i posiłkami. Można było podziwiać żołnierzy latających na paraglidingach. Miał się tam odbyć także desant żołnierzy  z różnych krajów, niestety pogoda na to nie pozwoliła. Następnie udaliśmy się do miejscowości Driel, gdzie wzieliśmy udział w kolejnych obchodach. Po zakończeniu uroczystości wszyscy goście udali się do Zalenen Partycentrum De Oldenburg. Mieliśmy okazje rozmawiać z kombatantami oraz wieloma ciekawymi osobistościami z całego świata. Następnie odbyła się specjalna msza z okazji 71 rocznicy bitwy pod Arnhem, odprawiana w kilku językach.

Ostatniego dnia naszego pobytu w Holandii odbyły się uroczystości na cmentarzu w Oosterbeek. Msza święta była celebrowana przez przedstawicieli czterech Kościołów. Po zakończeniu uroczystości wróciliśmy do Driel. Gdy wszystkie namioty były już złożone, a pole namiotowe dokładnie uprzątniete, ruszyliśmy w drogę powrotną do Polski.

Do Szczecina dojechaliśmy w poniedziałek rano. Pożegnaliśmy drużynę ze Szczecina i wsiedliśmy w pociąg do Lęborka. Po dotarciu na miejsce odbył się apel kończący wyjazd i wszyscy rozeszli się do domów.